– När Helsingfors var kulturhuvudstad år 2000 råkade jag se
en fantastisk affisch, den så kallade Champagnedamen, i ett butiksfönster. Då kom jag på idén att samla finländska reseaffischer, berättar Magnus Londen.
Först skrev Londen en bok om affischer som använts i resebranschen i Finland. År 2006 grundade Londen företaget Come to Finland, som är engelska och betyder kom till Finland.
Välkommen till Finland
Finland blev självständigt år 1917. Det kändes viktigt för finländarna att göra reklam för sitt land. Man ville att många turister skulle få njuta av det vackra Finland. Ett sätt att göra reklam för Finland var att måla fina affischer. På affischerna fanns bilder av finsk natur och finska städer. Magnus Londens samling innehåller till och med reseaffischer från 1890-talet, alltså före Finlands självständighet.
Londens företag trycker nu upp bilderna på nytt. De är mycket populära som inredningselement.
– De gamla finländska reseaffischerna är otroligt fint gjorda. Finländarna har alltid varit skickliga på design. Jag vill göra det lätt för vem som helst att pryda sin vägg med ett nytryck av en gammal affisch.
Nya affischer i gammal stil
Idag gör företaget Come to Finland också andra produkter än nya versioner av gamla affischer. Bland annat gör företaget memory-spel, pussel, spelkort, brickor och skärbrädor. Alla produkter har affischbilder.
Många av kunderna bor utomlands. Kunderna säger ofta att de tycker om bilderna för att de visar ett vackert Finland. Men kunderna berömmer också designen på affischerna.
– Jag har blivit kontaktad av människor från hela världen. Vi har ungefär 150 olika bilder så det finns att välja från, säger Magnus.
– Vi har faktiskt börjat göra helt nya affischer också. Vi ordnar varje år en tävling där vem som helst får delta med en egen affischbild av Finland. Många unga grafiker från Finland och andra länder deltar i tävlingen och vi får nya fina bilder att njuta av.