Diskussionen om reklam för penningspel började i början av augusti. Många tyckte illa om Veikkaus reklam i sociala medier. Många ansåg att reklamen lockar människor att spela allt mera penningspel. Kritiken ledde till att Veikkaus bestämde att man inte ska göra lika mycket reklam för penningspelen i fortsättningen.
Snart började man diskutera Veikkaus situation. Veikkaus är den enda som får ordna penningspel i Finland. Veikkaus har alltså spelmonopol.
Veikkaus orndar många olika penningspel. I butiker, på bensinstatiner och i R-kiosker finns Veikkaus spelautomater. På travbanor slår man vad om vilken häst som är snabbast. På tv drar man varje lördag vinnaren i Lotto. Att tippa vinnare och förlorare i olika fotbollsmatcher är också en del av Veikkaus spel.
De pengar som kommer in via Veikkaus spel används till många bra saker. Veikkaus stöder kultur, sport och många organisationer.
Men Veikkaus måste också se till att bolagets penningspel inte orsakar för mycket skada. Finländarna spelar mera än folk i många andra länder. Det finns tiotals tusen finländare som spelar för mycket. Många får ekonomiska problem på grund av sitt spelande.
Nu har politikerna tagit ställning till Veikkaus ställning i samhället. De flesta politiker vill att Veikkaus också i fortsättningen ska vara den enda som får ordna penningspel i Finland. Men politikerna vill också att Veikkaus ska jobba mera för att minska spelandets skador.
Det går troligen så att Veikkaus minskar på antalet spelautomater och berättar mera om spelandets risker.
Från och med år 2021 får man spela på spelautomater bara om man identifierar sig. Spelaren måste kunna bevisa sin ålder och vem han eller hon är. Spelarna får troligen ett kort som de kan identifiera sig med.
Det här ska leda till att unga under 18 år spelar mindre. Spelaren ska också själv kunna sätta en gräns för hur mycket pengar han eller hon kan spela för varje månad.
Källor STT, Yle