Det är städerna Helsingfors och Tallinn och trafikministerierna i Finland och Estland som planerar tunnelbygget.
Enligt planerna kostar det 20 miljarder euro att bygga tunneln. En tågresa i tunneln mellan städerna ska enligt planerna ta mindre än en halvtimme.
Om den här tunneln byggs blir den världens längsta järnvägstunnel. Tunneln ska bli över 100 kilometer lång. Det är längre än tunneln under Engelska kanalen. Den är 50 kilometer lång.
Tunnelbygget är dyrt men tunneln kan påverka ekonomin positivt i både Helsingfors och Tallinn. Med tanke på framtiden kan det här också vara ett viktigt projekt.
Tunneln byggs tidigast år 2025. Tunneln ska byggas djupt. Det djupaste stället ska vara 200 meter under havsytan.
Enligt planerna ska det köra 40 passagerartåg genom tunneln varje dag. Enligt planen ska tågbiljetten kosta 18 euro.
Också Peter Vestbacka planerar ett tunnelbygge mellan Helsingfors och Tallinn. Vestbacka är en finländsk företagare som startade spelbolaget Rovio. Vestbacka samarbetar med kinesiska affärsmän som vill satsa pengar i tunnelbygget.
Resebyrån Ikaalisten Matkatoimisto har gjort en undersökning. Enligt den tror hälften av finländarna att de skulle resa oftare till Tallinn om man kunde resa dit med tåg.
Källor IS, Yle