Kvarkentrafikens nya bilfärja heter m/s Aurora Botnia och är byggd i Raumo. Färjtrafiken sköts av det finsk-svenska rederiet Wasaline.
Det har funnits trafik över Kvarken sedan 1940-talet, men det har alltid varit äldre färjor som kört sträckan. Aldrig en ny färja.
Aurora Botnia är den första färjan som är specialbyggd för sträckan mellan Vasa och Umeå. Aurora Botnia kör över Kvarken på 3,5 timmar.
Kvarken är det hav som ligger mellan Vasa och Umeå. Färjan kör 2–4 turer varje dag året om. För tillfället kör Aurora Botnia 22 turer per vecka.
– Färjtrafiken mellan Vasa och Umeå är en viktig länk mellan Finland och Sverige. Färjan fungerar liksom en bro mellan Österbotten och Västerbotten, säger marknadsföringschef Catarina Fant på Wasaline.
Frakten är en viktig del av Kvarken-trafiken. Många lastbilar för varor mellan länderna.
Den nya färjan kan ta nästan dubbelt så mycket frakt som den gamla. Bildäcket är stort och har 1500 meter plats för långtradare, bilar och andra fordon.
Resenärerna på färjan är både turister och sådana som åker på grund av jobb eller studier.
– Det finns pendlare som studerar i Umeå eller jobbar i Vasa eller Umeå, berättar Fant.
På färjan finns matrestauranger, en dansrestaurang, en konferens-avdelning, café, pub och en butik. Om man vill ta det lugnt finns det ett avskilt businessrum och ett rum där man kan vila.
För barnen finns det ett lekrum. För husdjur finns det ett skilt rum där man kan lämna sin hund eller katt då man går för att äta.
– Tillgängligheten är viktig, säger Fant. Alla allmänna utrymmen är anpassade för rörelsehindrade.