Den finska tidningen hette däremot Selkouutiset men har numera ändrat namn till Selkosanomat.
Det är intressant att bläddra i den första lättlästa tidningen. Man märker att tiderna har förändrats.
År 1990 var ett förändringarnas år ute i världen. Det var då många länder i östra Europa började bli självständiga. Hela Europas karta förändrades på bara några år. Också Finland var på många sätt annorlunda än i dag. Då hette Finlands stora granne i öst ännu Sovjetunionen. Landet splittrades sedan på sommaren samma år. 1990 var Finland inte heller ännu medlem i Europeiska unionen.
– De lättlästa nyhetstidningarna grundades för att de behövdes. På den tiden fanns det inte någonstans aktuell information i lättläst format, berättar Hannu Virtanen som var tidningens första chefredaktör.
Det första numret av LL-Bladet berättar om händelser i Finland och utomlands, om sport och underhållning. Man skriver om den nya formel 1-föraren J.J. Lehto. Det finns också intressanta kulturnyheter i LL-Bladet. Man berättar bland annat om Mika Kaurismäki som då var en känd finländsk filmregissör.
Ombrytningen av tidningen var mycket annorlunda förr. Att bryta om betyder att man placerar texter och bilder på tidningens sidor.
– I början gjordes inte ombrytningen på dator, utan vi använde papper, sax och lim. Vi gick också efter riktiga pappersbilder från bildbyrån, berättar Hannu Virtanen.
I dag bryts LL-Bladet och Selko- sanomat om på dator med ett ombrytningsprogram. Bilderna tas med digitalkamera eller beställs i digitalformat via internet från olika bildbanker.
– Först var vi osäkra på hur man gör en lättläst nyhetstidning. En del saker fick vi lära oss genom försök och misstag. I början förstod vi inte att en LL-tidning ska göras på samma sätt som andra aktuella tidningar, säger Virtanen.
Men många saker har inte förändrats. Journalisterna träffar och intervjuar fortfarande intressanta personer, och de tar bilder av dem med en kamera. Och sedan skriver de en artikel, som ska vara lättläst.
