I maj i år började S-gruppens transportrobotar köra ut inköp till kunderna i Helsingforsregionen. Idag finns det sammanlagt mer än 100 transportrobotar. Robotarna kör ut inköp till kunder i Helsingfors, Vanda, Esbo, Tammerfors, Jyväskylä, Åbo, Raumo, Uleåborg och Björneborg.
S-gruppens affärsutvecklare Tiina Meyer säger att robotarna har tagits väl emot av kunderna.
– Ja, mottagandet har varit mycket positivt. Folk gillar verkligen de här robotarna, säger hon.
För att kunna få sin mat hemkörd med robot behöver man en app. Via S-kaupat-appen beställer och betalar kunden sina inköp i förväg.
Först plockar matbutikens personal ihop inköpen. Sedan lastas inköpen i roboten som kör i väg hem till kunden. Det tar vanligen mellan en halv och en timme för kunden att få hem sina inköp.
Roboten kör inte hur lång väg som helst. Det ska vara högst tre kilometer mellan butiken och stället dit man vill ha inköpen. I stora städers centrum kör inte de här transportrobotarna. Där är för mycket trafik och människor.
Tiina Meyer berättar att många slags kunder använder transportrobotar. Allra mest kanske barnfamiljer. De beställer ofta hem mat som mjölk, bananer och karelska piroger.
Flitigast får robotarna köra på kvällar och veckoslut. Men också människor som sitter hemma och jobbar använder gärna robotens tjänster. De beställer hem lunchmat.
Pålitliga talande robotar
Meyer säger att robotarna är mycket pålitliga. De råkar sällan ut för olyckor. Robotarna har inprogrammerade kartor så att de vet var det finns vägar och övergångsställen.
Ibland kan robotarna ändå behöva hjälp, till exempel vid trafikljus där man ska trycka på en knapp. Också vägarbeten kan vara besvärliga för transportrobotarna.
Robotarna kan säga till om de behöver hjälp. När de har fått hjälp säger de tack. Eller egentligen säger de ”kiitos” för hittills talar robotarna bara finska.
– I framtiden kanske man kan välja språk när man gör sin beställning. Då kunde roboten kanske tala kundens språk när den kommer fram.
Tiina Meyer säger att robotarna bara några gånger har utsatts för skadegörelse. Någon gång har någon brutit av robotens antenn med det blinkande ljuset. Någon gång har någon hindrat den från att komma fram. Då säger roboten ”lämna mig i fred”.
Det går inte att stjäla inköpen roboten har i sin låda. Lådan öppnas via en särskild knapp som finns i kundens app. Den knappen går att använda först när roboten har kommit fram till kunden.
I appen kan kunden också se hur lång tid det tar innan roboten kommer fram. När roboten kommit fram får kunden också ett textmeddelande.
Transportrobotarna ska köra ut inköp året runt. För att kunna köra på vintern ska robotarna få vinterdäck.
– Om det är ordentligt snöoväder kanske robotarna måste vänta på att vägarna plogas. Men det är meningen att robotarna ska klara vanligt vinterföre. Där man kommer fram med cykel ska transportrobotarna också kunna köra, säger Tiina Meyer.
Vad tycker du om..
https://lattabladet.fi/vardag/matrobotarna-ska-fa-vinterdack/
På nio orter i Finland kör transportrobotar runt med folks matinköp. Det finns sammanlagt över 100 robotar. Nu ska robotarna få vinterdäck för att klara vinterväglaget. Det är bra om matrobotarna måste ha vinterdäck. Det förbättrar trafiksäkerheten och minskar olyckorna. Jag tror att det inte kan finnas för många matrobotar, det måste finnas en gräns för deras antal.”