På Youtube använder Veronica namnet Mariieveronica. Hennes Youtube-kanal har 170 000 följare. Det är alltså 170 000 personer som regelbundet tittar på hennes videor.
Vardagen intresserar
Vilka är de här tittarna?
– De är mellan 13 och 25 år gamla. Största delen är flickor eller kvinnor, säger Verho.
Men varför är du så populär?
– Vardagen intresserar, svarar hon.
En ung kvinnas vardag intresserar Verho och andra unga kvinnor. Mariieveronicas videor berättar om just det, vardagen. Verho gör ofta myday-videor. Där berättar hon om händelser en vanlig dag.
– Jag kommer med berättelser från mitt eget liv. För många av flickorna är jag som en storasyster.
Verho kallar sig själv hellre för videobloggare än youtubare. Hon skapar bloggar i form av videoinspelningar. Man kan kalla bloggen för en dagbok som man lägger upp på internet.
Youtubarna samarbetar
Verho lever på de inkomster hon får via videorna. Hon har samarbetat med några företag. På en video åt hon Fazers karameller. När Verho målade sin cykel och filmade det, använde hon färg från Tikkurila.
Många populära youtubare är med i olika nätverk. Sådana är till exempel Töttöröö, Splay och United Screens. De tar hand om youtubarnas ärenden och ingår avtal om reklam. Verho är med i Töttöröö.
Unga diggar andra unga
I våras undersökte Taloustutkimus ungdomar mellan 13 och 17 år. Man frågade vilka som är deras favoriter på Youtube i Finland. Verho kom på tredje plats.
– Det kändes stort. Visst var det coolt, minns Verho.
– Det handlar om ett nytt sätt att beundra och vara ett fan, säger Janne Matikainen som forskar i kommunikation vid Helsingfors universitet.
Nu diggar unga andra vanliga unga som lägger ut filmsnuttar på Youtube. När youtubaren blir mera känd blir han eller hon en kändis. Det här händer av sig själv, det är inte till exempel musikindustrin som gör det.
Det är populärt att ladda upp filmer på Youtube, eftersom videoplattformen är så lätt att använda. Det finns också billiga kameror.
– De unga har tagit den här chansen, säger Matikainen.
– Publiken har aktiverat sig. De är nu vanliga människor som producerar och delar material i media. Och kanske är det så att de unga gör material som intresserar andra unga, fortsätter Matikainen.
Förr hade vi tidningar, tv-kanaler, filmer och internet. Förutom dessa har det på Youtube uppstått ett nytt offentligt område. Det här är betydelsefullt för de unga, men ganska främmande för många vuxna.
Men nu har också vuxna börjat ladda upp filmer på Youtube. Till exempel landskapsdirektören Kari Häkämies som är medelålders är en youtubare. Finlands polis letar också efter personer som kunde youtuba på polisens nätsidor.
Jag tyckte inte om hon. Hon tycker om jag, men jag inte tycker om hon. Hon är intte såt.
hejssan vi kommer från Finland
Det artikkle var veri god