Myndigheterna i Storbritannien undersöker ett fall där information om 50 miljoner amerikanska Facebook-användare har samlats in och sålts vidare.
Användarna hade fått veta att uppgifterna skulle användas för vetenskap. Nu verkar det ändå som om uppgifterna sålts vidare till det brittiska företaget Cambridge Analytica.
Uppgifterna har bland annat använts för att få fler att rösta på Donald Trump i det amerikanska presidentvalet.
I Storbritannien undersöker man nu också om Cambridge Analytica kan ha försökt påverka omröstningen om Brexit.
I Helsingin Sanomat berättar Sandy Parakilas som tidigare har jobbat på Facebook att många företag kan samla uppgifter om Facebook-användare.
– Det här övervakas inte alls. Många företag kan samla in uppgifter och göra vad de vill med dem, säger Parakilas.
Jussi Parikka är docent vid Åbo universitet och professor vid Southamptons universitet. Han säger i Helsingin Sanomat att fallet med Cambridge Analytica säkert inte är det enda.
Facebooks affärsidé är att samla in många slags information om användarna och sälja den vidare. Informationen används bland annat till att skapa riktad reklam.
Facebook vet var bilderna vi laddar upp är tagna, till vilka grupper vi hör och vem vi har kontakt med på Facebook.
Källa HS