Enligt Internationella sjöfartsorganisationen IMO kommer ungefär tre procent av världens utsläpp av växthusgaser från sjöfarten, alltså från lastfartyg och passagerarfartyg som seglar på världens hav. IMO är en internationell sjöfartsmyndighet som hör till FN och har 176 medlemsländer.
I mitten av april kom IMO överens om att man ska försöka få fartygen att till exempel byta till renare bränslen. Fartyg som släpper ut för mycket växthusgaser, alltså koldioxid, ska tvingas betala ”böter” från och med år 2028. Pengarna ska används till att belöna tekniska lösningar och länder som försöker skapa koldioxidneutralitet. IMO vill att sjöfarten ska vara helt koldioxidneutral år 2050.
Alla medlemsländer röstade inte för förslaget. 16 länder röstade emot. Bland de som röstade emot fanns stora oljeproducerande länder som Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och Ryssland.
En del önationer i Stilla havet och Oceanien röstade inte alls. Dessa länder påverkas mycket av klimatkrisen. De här länderna hade velat ha ännu strängare regler om koldioxidutsläpp.
Finland vill ha undantag
Finlands handelsfartyg är byggda för att kunna segla säkert i kyla och is. Fartygen behöver vara starkare och ha kraftigare motor som använder mera bränsle och släpper ut mer växthusgaser. Därför har Finland anhållit om undantag från reglerna.
– Det krävs mycket arbete i IMO för att vi ska få vårt undantag, säger Anita Mäkinen, chef för den finska delegationen på IMO-mötet i London.
Förslaget om sjöfartens klimatåtgärder ska ännu godkännas
på ett nytt möte i oktober.