Hård konkurrens sänker matpriserna

Text: Markku Juusola, källor FNB, MTV3, Taloussanomat, PAM
Foto: Lehtikuva
Artikel publicerad: 28.01.2015

Priset på matvaror sjunker i butikerna. Butikernas konkurrens om kunderna ökar.

SOK-kedjans affärer Prisma och S-market sänkte priset på 400 matvaror i förra veckan. Ett par dagar senare sänkte också Lidl priset på en del matvaror. K-affärerna sänkte priset på matvaror redan i november.

Prisma och S-market affärerna sänkte priset på bland annat mjölk, en del ostar, bröd och malet kött. I en Prisma butik kan det finnas upp till 25 000 varor. De sänkta priserna gäller bara en liten del av maten.

Prissänkningarna varierar också mycket. I medeltal lägger en finländare ut 2 500 euro på mat under ett år. Om du köper bara de matvaror som du har fått till billigare pris kan du spara upp till 500 euro på ett år. Antalet prissänkta matvaror kan vara 150 i en S-butik. Men man kan snabbt tröttna om man äter samma mat hela tiden.

Enligt tidningen Taloussanomat har matpriserna sjunkit en aning redan sedan i våras. De billigare priserna beror på att affärskedjorna konkurrerar om kunderna. Lidls billiga priser lockar allt flera kunder. De andra affärskedjorna sänker sina priser för att få kunderna tillbaka från Lidl.

Finländarna funderar nu allt noggrannare på vad de ska köpa. Lönerna stiger inte och skatten blir högre. Människor handlar gärna i den billigaste butiken eftersom de har lite pengar.

De butiksanställdas fackförbund är oroade över prissänkningarna. De är rädda för att affärskedjorna ska minska på antalet anställda i butikerna eller sänka deras löner. När priskonkurrensen är stor och en butik inte lönar sig kan butiksägarna börja säga upp försäljarna.

Också lantbrukarna är oroliga. De är rädda för att de får allt sämre betalt för köttet, spannmålen eller mjölken de producerar.

Lyssna

Kommentera

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i lådan.

Du måste också skriva ditt namn eller hitta på en signatur.

Namn eller signatur:

Kommentar:

Dataskyddsbeskrivning