Lättläst ökar tillgängligheten till litteratur

Text: Maria Österlund
Foto: S&S / Christoffer Westerlund
Artikel publicerad: 25.10.2023

Merete Mazzarella har varit professor i litteratur vid Helsingfors universitet. Hon är också en känd författare. Nu är hon fadder för lättläst.

En av Mazzarellas böcker ges ut omarbetad till lättläst. Det är boken Den violetta timmen som i lättläst version heter Min bror Martin.

Hur många böcker har du skrivit?
– Jag är inte helt säker, men en journalist hade nyligen räknat och sade att det var 33. Det kan nog stämma.

När blev du bekant med lätt språk?
– Själva begreppet lättläst och lätt språk har jag känt till ganska länge, kanske i tio år. Men jag har nog inte riktigt vetat vad det betyder förrän ganska nyligen.

Vad tänkte du när arbetsgruppen för lättläst litteratur utnämnde dig till fadder?
– Jag blev glad och förvånad. Jag kände mig hedrad över uppdraget. Men jag blev lite förvånad eftersom jag inte kunde så mycket om lätt språk.

Hur kände du när du fick veta att en av dina böcker skulle omarbetas till lättläst?
– Jag kände lite oro först. Jag precis som andra författare har en egen stil att skriva. Jag jobbar hårt med
min text och jag tycker att varje ord är viktigt.

– Men när jag hörde att det var Jolin Slotte som skulle omarbeta boken kändes det bra. Jag känner henne och har förtroende för henne. Jag tänkte också att om mitt förlag tycker det är okej så kan det inte vara en dålig sak.

Din bok Den violetta timmen heter i lättläst version Min bror Martin. Vad tycker du om den lättlästa versionen?
– Jag har faktiskt inte ännu läst hela boken. Men den del jag läste innan boken var helt klar tyckte jag om. Jag är imponerad av det jag läst. Jag blev till och med rörd. Också i den lättlästa versionen har man lyckats förmedla en stark känsla. Jolin Slotte har gjort ett fint arbete och fått med det allra viktigaste i min berättelse.

– Till och med den korta texten på baksidan av boken är fin. Bara den lilla textsnutten innehåller egentligen allt det viktigaste. Jag läste den på nytt och på nytt. Den texten är som poesi.

Vad är det bästa med lättläst?
– Jag känner att jag fortfarande vet ganska lite om lättläst litteratur. Men det viktiga är att öka tillgängligheten. Genom lättläst litteratur kan nya grupper av människor komma i gång med läsandet. Det kan vara människor som har problem med förståelsen eller helt enkelt läsovana människor.
Jag vet att det finns många möjliga läsare. Genom lättläst litteratur kan de bli nyfikna på läsningen och läsa mer.

– Jag tror att idag mer än någonsin finns det fler människor som har en hög tröskel för att läsa en hel bok. Genom lättläst kan man väcka läslust hos människor som annars inte skulle läsa. Det här är en bra sak! Det är fint om dessa människor vågar lita på att läsandet är något de kan göra.

Har du talat om lättläst litteratur med andra författare?
– Jag har helt privat talat med en del bekanta författare. I min intervju med journalisten Ylva Perrera för HBL talade jag också om lättläst. Jag tror att en del andra författare har blivit intresserade av lättläst.

Kan du tänka dig att själv skriva något lättläst i framtiden?
– Nej, det tror jag inte. Jag tror det skulle krävas väldigt mycket övning för att göra det bra. Jag vill inte göra det halvbra när det finns många andra som skriver lättläst bra.

– Om jag hade varit 30 år yngre hade jag kanske tänkt annorlunda. Då hade jag kanske tänkt att det är en spännande utmaning. Men när jag snart går mot 80 år så tror jag inte att jag hinner. I min ålder måste man välja vad man använder sin tid till. Jag känner stor respekt för dem som skriver lättläst.

Har du redan sett den finskspråkiga lättlästa versionen av din bok, Veljeni Martin?
– Nej det har jag faktiskt inte gjort. Min finska är ganska svag. Men jag ska läsa den finska LL-versionen för att öva min finska. Eftersom den är en version av min egen bok kanske jag
förstår fastän texten är på finska, säger Merete Mazzarella.

Profil

Merete Mazzarella
Ålder: 78 år
Bostadsort: Helsingfors och Ekenäs
Familj: Man, son och två barnbarn.
Yrke: Litteraturvetare och författare
Hobbyer: Goda samtal med vänner.
Aktuell med: Fadder för lättläst.
Har nyss kommit ut med boken Nånting på andra sidan. Hennes bok Den violetta timmen har utkommit i lättläst version och heter Min bror Martin.

Kommentera

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i lådan.

Du måste också skriva ditt namn eller hitta på en signatur.

Namn eller signatur:

Kommentar:

Dataskyddsbeskrivning (PDF)