Nya lättlästa böcker

Text: Veronica Andersson
Foto: Bokförlagen Hedvig, LL-förlaget, Nypon förlag, Vilja förlag
Artikel publicerad: 18.05.2022

Det finns många trevliga nya lättlästa böcker. Här berättar vi om fyra nya böcker på lätt svenska. Du kan fråga efter böckerna på ditt bibliotek, i din bokhandel eller leta upp dem i någon nätbutik.

Kampen för Kafé Krut

Författare: Sara Wadell, Bokförlaget Hedvig

Rut har ett gammalt kafé som länge ägts av hennes släkt. Då hon hör att huset där kaféet finns ska rivas, känns allt hopplöst. Men Rut ger inte upp.

Tillsammans med vänner kämpar hon för att locka fler kunder. De målar om väggarna och ordnar kvällar där alla får uppträda.

Det här är en humoristisk bok som visar att allt är möjligt om man tror på sig själv och har vänner som hjälper.

Nästa bok i serien heter Nya smaker på Kafé Krut.

Konsten att må bra i kropp och själ

Författare: Anki Tarulinna Johansson, LL-förlaget

För att känna oss friska och starka i kroppen behöver vi äta hälsosamt och röra på oss. Men vi behöver också må bra i själen, alltså psykiskt.

För att må bra psykiskt är det bra att träffa vänner och göra roliga saker. Det är också bra att vila och sova gott.

I den här boken får vi kunskap om vad vi själva kan göra för att må bra. Boken har många foton.

Den jag vill vara

Författare: Lina Stoltz, Nypon förlag

Joel är 22 år och sitter i fängelse för att han har försökt skada en polis med kniv.

Han minns inte vad han har gjort. Joel har missbrukat droger och hela livet känns svårt. Han vill förändra sig och börjar spela gitarr och träna på gymmet.

Då han kommer ut från fängelset mår han bättre. Han har fått chansen att börja ett nytt liv. Nu är han äntligen den han vill vara.

Ivan är vårdbiträde

Författare: Ann-Charlotte Ekensten, Vilja förlag

Ivan arbetar på ett äldreboende. Han är vårdbiträde och hjälper de äldre att klä på sig och tvätta sig.

En dag går han ut på promenad med Janne som bor på äldreboendet. På kvällen är Janne försvunnen och alla måste hjälpa till att leta efter honom.

Boken har bara lite text och tydliga bilder.

I samma serie finns också böckerna Saad är byggarbetare och Tara är barnskötare.

 

Kommentera

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i lådan.

Du måste också skriva ditt namn eller hitta på en signatur.

Namn eller signatur:

Kommentar:

Dataskyddsbeskrivning (PDF)