Nya lättlästa böcker

Text: Veronica Andersson
Foto: Bokförlagen Hedvig, LL-förlaget, Hegas
Artikel publicerad: 23.02.2023

Har du någon gång läst en lättläst bok? Lättlästa böcker kan vara roliga, spännande, romantiska eller sorgliga. De är ofta tunnare och lättare än böcker som är skrivna på vanlig svenska.

Lättlästa böcker passar alla. Men de passar speciellt bra för den som tycker om att läsa korta böcker utan svåra ord. Här berättar vi om fyra nya lättlästa böcker.

Nya noveller

Noveller är korta berättelser som man kan läsa lite i gången om en hel bok känns för lång.

Boken Minnen och fantasier innehåller noveller om förälskelse och framtid, om sorg, skräck och syskonbråk. De handlar också om längtan efter gemenskap, om minnen och fantasier.

Novellerna är skrivna av sju olika författare. De hör alla till en skrivargrupp på den kreativa dagverksamheten Kulturcentrum Skåne i Sverige.

I boken Sorg och saknad finns både noveller och dikter. Du kan läsa om sorgen då en kär person har minnessjukdom. Du kan också läsa om saknaden efter hemlandet som man tvingats lämna för att det är krig där. Här skrivs också om sorgen efter ett kärt djur som måste avlivas.

Trots att boken handlar om ledsamma händelser innehåller boken också hopp. Boken har bilder.

Böcker om unga

Boken Vera vem? har seriebilder med bara lite text. Den handlar om Nour och Vera som är bästisar. Men då en ny flicka börjar i klassen förändras allt. Snart får Vera obehagliga telefonsamtal och blir mobbad. Hon vill inte mera gå till skolan då allt känns hopplöst.

Boken handlar om ensamhet, mobbning, konflikter och om att bli vänner igen. Den är medryckande och gripande.

Boken Bland drömmar och målarfärg handlar om Maja som just flyttat till en sliten lägenhet med sin pappa. Hon vill måla om väggarna i sitt rum men pappa tycker att det skulle kosta för mycket.

Då blir Maja bekant med Sam som hjälper henne att billigt måla och inreda. I boken får man tips på hur man kan fixa nya fina saker av gamla saker.

Kommentera

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i lådan.

Du måste också skriva ditt namn eller hitta på en signatur.

Namn eller signatur:

Kommentar:

Dataskyddsbeskrivning (PDF)