Svårt stoppa melodin i huvudet

Text: Markku Juusola
Foto: Lehtikuva
Artikel publicerad: 22.11.2017

Nästan alla människor har upplevt att en melodi har snurrat i huvudet. Det finns ändå inte mycket forskning om fenomenet.

Det har gjorts bara 30 undersökningar i hela världen. Ändå är melodier som envist sitter kvar i huvudet ett vanligt fenomen. På finska kallas fenomenet korvamato, alltså öronmask.

I Finland har Lassi A. Liikkanen gjort en stor undersökning om fenomenet. För tio år sedan undersökte han vid Aalto-universitetet hurdana upplevelser 12 000 finländare hade av ”öronmaskar”.

Vad är då en öronmask?

– En människa upplever att hon hör bekant musik. Hon hör musiken fast hon inte vill det. Musiken fortsätter att höras om och om igen, beskriver Lassi A. Liikkanen.

Ordet öronmask används också på andra språk. På tyska talar man om ohrwurm. Öronmasken är alltså inte någon riktig mask som kryper in i örat.

Öronmasken hör ihop med människans minne. Människan kommer lättare ihåg enkla melodier. En sång kan lätt bli en öronmask om sången är en hit i hela världen. Också nya poplåtar är vanliga öronmaskar.

Det är lätt att minnas låtar som man hör ofta. Liikkanen säger att vilken slags musik som helst kan bli en öronmask. Det finns inget säkert recept för hur man skapar en öronmask. Om masken är seg och svår att bli av med är det bäst att koncentrera sig på något annat, säger Liikkanen.

Spice Girls och Lady Gaga Människor vill gärna veta vilka låtar som är de segaste öronmaskarna. De är sånger som människor hör ofta och mycket. Vid jultid blir julsånger öronmaskar. När det tävlas i Eurovisionen blir en eller flera eurovisionslåtar öronmaskar.

Enligt en enkät är den vanligaste öronmasken i England Spice Girls låt Wannabe. Också Lady Gagas låt Bad Romance ljuder i mångas huvud. Det är lätt att gissa att också Michael Jacksons låt Beat it och Maroon 5´s låt Moves Like Jagger är vanliga öronmaskar.

Många gamla öronmaskar mår fortfarande bra. Sådana är till exempel Abbas SOS, Queens Bohemian Rhapsody och Elvis It´s Now or Never.

Källa undersökningen, Yle, Ilta-Sanomat

Kommentera

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i lådan.

Du måste också skriva ditt namn eller hitta på en signatur.

Namn eller signatur:

Kommentar:

Dataskyddsbeskrivning (PDF)